Matkailuautolla ajaminen on erilaista kuin tavallisella henkilöautolla, mutta ei vaikeaa! Jos olet tottunut autoilija, sinulla on jo tarvittavat taidot matkailuautolla ajamiseen. Lähes kaikkia mallistomme autoja voit ajaa normaalilla B – eli henkilöautoluokan ajokortilla – täten niiden kokonaismassa jää alle 3500 kg. Tehostetut jarrut ja ohjaus ovat vakiovarusteina kaikissa autoissamme. Ergonominen ohjaamo tekee hallintalaitteiden käytön helpoksi omaksua.
Ottamalla matkailuauton erityisominaisuudet huomioon – näihin kuuluvat henkilöautoa suuremmat koko, korkeus ja paino – huomaat pian että ajaminen on helppoa ja hauskaa. Heti aluksi kannattaa tutustua hallintalaitteiden sijaintiin ja peilien säätöön – sivupeilien käyttäminen on isossa ajoneuvossa tärkeämpää kuin henkilöautossa. Isot turboahdetut dieselmoottorit vääntävät mukavasti jo pienillä kierroksilla, ja liikkeelle lähtö on helppoa rauhallisella kytkimen ja kaasupolkimen käytöllä. Suuremmalle vaihteelle voi vaihtaa varsin nopeasti, sillä ykkösvaihde on lähinnä liikkeellelähtöä ja ryömintänopeuksia varten.
Tiukoissa käännöksissä varsinkin parkkipaikoilla pitää aluksi olla varovainen, sillä auton pituuden vuoksi (kokonaispituus 5,3 – 7,3 metriä, akseliväli 3,5-4,0 metriä) etu- ja takarenkaat kulkevat hieman eri reittiä. Täten taka-akseli ‘oikaisee’ kurveissa, ja takarenkaiden taakse jäävän osuuden (ns. peräylitys) kaarrenopeus on suurempi kuin etupuskurin. Suurista sivupeileistä näkee hyvin kylkilinjan liikkumisen suhteessa esteisiin. Peruuttaminen lienee asuntoautolla ajamisessa hankalinta, sillä näkyvyys taakse on usein rajoitettu. Varsinkin leirintäalueilla liikkuu usein mm. paljon lapsia, ja paras keino peruutusturvallisuuden säilyttämiseen on merkkimiehen apu.
Jos apumiestä ei ole käytettävissä, varmista tausta juuri ennen ajoon lähtöä. Muunmuassa isojen markettien pysäköintialueilla kannattaa auto – mikäli mahdollista – jättää sellaiseen paikkaan, jossa pysäköinti ja liikkeellelähtö ei vaadi lainkaan peruuttamista. Myös henkilöautoa suurempi korkeus (n. 3,2 metriä) vaatii tarkkaavaisuutta huoltoasemilla ja sellaisilla ajoväylillä, joissa esimerkiksi puiden oksat ovat matalalla.
Matkailuauton kiihtyvyys ja hidastuvuus ovat varsinkin täyteen kuormaan lastattuna heikompia kuin useimpien henkilöautojen. Tästä syystä muista säilyttää turvaväli, ja anna itsellesi aikaa ja seurueellesi matkustusmukavuutta aloittamalla kaistanvaihdot ja jarrutukset liittymiin hyvissä ajoin. Suuremman auton painopiste on myöskin korkeammalla, joten matkailuautolla on enemmän kallistusherkkyyttä ohitustilanteissa, kaarteissa ja risteyksissä kuin henkilöautolla. Myöskin sivutuuli tarttuu herkemmin pikkuautoa suurempaan kylkipinta-alaan. Mm. näiden seikkojen vuoksi tilannenopeus on syytä pitää keskimäärin alhaisempana, kuin mihin olet henkilöautolla ajamisessa tottunut. Jos tie vie sinua kohti vuoristoisia seutuja, on matkailuauton suurempi massa hyvä ottaa huomioon etenkin jyrkissä, pitkissä alamäissä. Tällöin on suositeltavaa käyttää etupäässä moottorijarrutusta, ja käyttää pääjarruja mahdollisimman vähän niiden ylikuumenemisen estämiseksi.
Siinä mielessä matkailuautolla ajaminen on saman tyyppistä kuin moottoripyörällä, että muun liikenteen käyttäytymiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Muut tienkäyttäjät eivät aina osaa ottaa huomioon tarvitsemaasi tilaa ja pysähtymismatkaa, vaan Sinun on itse ennakoitava liikenteen kulkua. Maltti, ja ennen kaikkea joustava aikataulu on tärkeää isolla autolla liikuttaessa.
Kaiken kaikkiaan matkailuautolla liikkuminen on helppoa kun vain muistaa mm. edellämainitut eroavaisuudet tavallisesta henkilöautosta. Erityisen mukavaksi matkanteon tekee tilava ohjaamo, jossa istut pikkuautoa korkeammalla muun liikenteen ‘yläpuolella’ ja tarkkailet ympäristöä suurten ikkunapintojen läpi. Monia alkavat väsyttämään pitkät ajomatkat varsinkin yöaikaan, mutta parkkipaikalla tai levähdysalueella vietetyt nokkaunet usein keskeytyvät epämukavaan asentoon tai auton sisätilan nopeaan jäähtymiseen. Matkailuautolla voit koska tahansa pysähtyä seisakkeelle ja säätää automaattisen keskuslämmityksen sopivaan lämpötilaan, ottaa torkut mukavassa vuoteessa, keittää kupillisen tai kaksi kahvia ja jatkaa kohti määränpäätäsi uusin voimin ja virkistyneenä.
Tilava polttoainesäiliö (n. 80 litraa) antaa joustavuutta reittisuunnittelussa, niin eri kaupunkien ja maiden polttoaineen hintojen, kuin vaikka Suomen Lapin harvan huoltoasemaverkoston suhteen. Polttonesteen kulutus riippuu paljon ajotavasta ja ajonopeudesta, sillä ilmanvastus kasvaa voimakkaasti nopeuden lisääntyessä. Nyrkkisääntönä voitaneen sanoa, että matkailuauto käyttää dieseliä matka-ajossa noin kymmenen litraa sataa kilometriä kohden. Rahallisesti tämä vastaa suurin piirtein bensiinikäyttöisen henkilöauton normaalia kulutusta.
Muistilista ennen ajoa
Pidemmän pysähtymisen jälkeen, ennen moottorin käynnistystä ja liikkeelle lähtöä, tee matkailuautolle ulko- ja sisäpuolinen tarkastus ottaen huomioon ainakin seuraavat asiat (ohjeet viitteellisiä eivätkä koske kaikkia malliston autoja).
Pyöräkiilat poistettu
Vakaajat (‘tallat’) nostettu ja niiden aluslevyt otettu talteen
Verkkovirtajohto irroitettu ja mukana autossa
TV-antenni laskettu alas
Kaikki ovet ja luukut suljettu, salvattu ja lukittu
Markiisi täysin sisäänvedetty ja lukittunut paikalleen
Katto- ja tuuletusluukut sekä ikkunat suljettu
Matkustamon oven astinlauta sisäänvedetty
Tuolit, pöydät, grillit ym. nostettu autoon
Ei merkkejä nestevuodoista matkustamon tai moottorin alla
Pidemmän ajomatkan jälkeen moottoriöljyn, tuulilasinpesimen ym. nestemäärien tarkastus
Jääkaapin ja kaikki kaapistojen ovet lukittu, jääkaappi joko kaasu- tai akkukäytölle
Tavarat suljettuina kaapistoihin tai painavammat alas tai kiinnitetty paikalleen esim. turvavöillä
Raikasvesi / harmaavesi / mustavesisäiliöiden määrän tarkastus ja täyttö / tyhjennys käyttötarpeen mukaan
Peilien suuntaus
Tarkista tausta ja “kuolleet kulmat”
Muista turvavyö!
Käsijarrun irroitus
Turvallista matkaa!